Nyhedbrev nummer tre – 2017 (FGIVE.ORG/FITA.DK) – indbetaling af kontingent

I dette nyhedsbrev kan du læse om:
  • Indbetaling af kontigent
  • Generalforsamlingen –  nyt navn: FITA.DK
  • Indsamling til hjemløses gratis telefoni
  • Indsamling af mobiltelefoner til hjemløse
  • Implementering af gratis telefoni
  • Solcelleroplader til hjemløse
  • Bornhack 2017, der blev væk
  • Planer for fremtiden

Indbetaling af kontingent

Jeg skulle have sendt opkrævnnig af kontigent i sommers, men som skrevet på hjemmesiden så fik vores medlemssystem “hikke” og de automatiske opkrævninger begyndte at ske dagligt mod det årlige forventet. Så pludselig havde jeg, da jeg var det første medlem som fik automatisk opkrævet kontingent, betalt hvad der svarede til alle medlemmers kontingent.
Så gik der tid med at finde en erstatning, men et gratis aternativ – som jeg havde tillid til – var ikke at finde. Der er et par løsninger som kræver månedlig/årlig betaling, men da jeg er og bliver en skotte og vores forenings kontingent er så lavt så rækker økonomien ikke til det :-/
Jacob, vores næstformand, og jeg har derfor besluttet at udvikle et medlemssytem selv. Det vil formentlig ende med at hele web sitet (fita.dk) bliver re-designet og re-udviklet. Vi er blevet ret glade for to programmeringssprog der hedder Elixir og Elm. Så de kommer til at drive vores web site i fremtiden.
Indtil videre er følgende betalingsside op, til online indbetaling af kontingent:
 
Den opmærksomme læse ser nok at vi har skiftet domæne fra fgive.org til fita.dk. Vi fik nyt navn på generalforsamlingen – se evt vedlagte referat
Alternativ kan kontingent indbetales på vores konto i Folksparekassen:
    Folkesparekassen, Odense afdeling
    Konto nr 9860 0000 58 80 40
Kontingentet er forsat 120 kr pr år pr hustand.
Betaling skal seneste 31/12-2017. 
Medlemmer som ikke indbetaler senest 31/12-2017 betragtes som udmeldt. Der sendes ikke rykkere. Det har vi ikke resourcer til.
 

Generalforsamlingen – nyt navn: FITA.DK

Referatet fra generalforsamlingen blev kun slået op på vores hjemmeside og aldrig sendt ud til alle medlemmer. Jeg var i tvivl om det var nødvendigt, men for en god ordens skyld så er referatet vedlagt dette nyhedsbrev – sammen med de nye vedtægter og regnskabet for 2016.
 
Som det kunne læses i referatet, så har vi fået nyt navn. Den primære motivation bag ønsket om navneskift var, at mange havde problemer med at høre/tolke fgive.org. Vi har samtidig valgt at skifte fra dot ORG til dot DK. Igen var folk der første gang talte med os, i tvivl om vi var en dansk organisation og vi var en forening. Håbet er nu, at vi ikke længere skal bruge energi på tvivl om udtale og nationalitet.
 

Indsamling til hjemløses gratis telefoni

Vores indsamling blev skudt igang sidst i februar og har til dato indsamlet 162,92 dkr.
Det har kostet os 1.250,- at ansøge indsmlingsnvævnet om at få lov til at samle ind samt at få oprettet en bankkonto.
Det er så trist vi ikke har fået samlet mere ind!
Nogen siger det er pga. vi ikke har haft mobilpay tilknyttet, men mobilpay har ikke ville samarbejde omkring at give os mulighed for gratis adgang selv om det står på mobilpay.dk‘s hjemeside at humanitære indsamlinger er gratis.
Jeg opgav at få noget gratis hos mobilepay. Jeg gik derfor igang med at sætte en løsning op via quickpay.dk og clearhaus.com som “kun” kostede ca 5 kr pr indbetaling plus 50,- pr måned for mobilpay. Jeg holdt dog igen da jeg ikke var overbevist om at det indbetaling via mobilpay der var da reelle årsag til at folk ikke ville søtte vores indsamling. Konsekvensen vil være at det koster os 50,- pr måned. som vi aldrig ville få dækket.
Nogen mener at vores online betaling måske også har været forvirende for folk at bruge.
Kort sagt så har vi ikke være gode nok til oplyse om vores indsamling. En anden faktor kan være manglende tillid til projektet. Det er et meget teknisk projekt som har mange ting der kan gå galt og er afhængig af mange ting som vi ikke er herre over. Her tænkes specielt på wifi og kvaliteten af forbindelsen.
Personligt tror jeg det handler om vi pt ikke har kunne præsentere en kørende løsning med brugere som faktisk benytter løsningen.
Vi har lært en masse i denne forbindelse. Fx skal alle betalingsløsninger påbegyndes allerede når indsamlingsnænet ansøges så de er klar til vi får lov.

 

Indsamling af mobiltelefoner til hjemløse

Indsamling af mobiltelefoner har også haft sine udfordringer, men på trods af at har vi ikke kunne finde penge til en masse fine og store kasser kasser, så er det dog lykkedes os at indsamle 173 telefoner.
De fleste teefoner skal bruge en kærlig hånd. Min tanke og håb var at lave et gratis kursus hvor kunne lære at reparere telefoner og som en del af kurset så reparer de indsamlet telefoner, men belært af hvor svært det er at folk til at komme til et kursus så tænker jeg at tiden er bedre brugt på at reparere dem selv 🙂
Vi har haft en kasse på mit arbejde mit arbejde i Too Good To Go og hos On-spot-Repaire i Hvidovre. Så har vores gode medlemmer gjort et stor stykke arbejde ved at samle ind i deres netværk OG så har Jack & Phones i Faaborg gjort en kæmpe indsats. Jack & Phone har sendt os ca. 100 mobiltelefoner. Jeg har forsøgt at booste et opslag på facebook om Jack & Phones store hjælp, men billedet med Jack & Phones logo gjorde at Facebook ikke ville booste det uden manauel gennemgang. Der var, ifølge facebook, for meget tekst på til at facebook bare ville booste opslaget. Splid af gode kræfter.
Status er at der er mange mobiltelefoner der skal repareres. Der er købt UV-lim og UV-lys ind til at lime nyt glas på telefonerne. Så skal der købes batterier – dvs. alle batterier skal testes og så skal vi lave en listen og så skal vi se om vi kan få rabat et sted.
Vi har planlagt at momsregistrere foreningen så vi kan få godt gjort momsen – det kan spare os for en del penge samt at vi så evt. kan købe dem engro. Jack & Phones har været behjælpelige med at fortælle hvor han køber sine reservedele.
Der arbejdes på en momsregistrering.

 

Implementering af gratis telefoni

Det har holdt hård med at få vores Asterisk server (ip telefoni server ) op og kører. Af hensyn til at sikre kvaliteten på forbindelsen så er jeg ved at tage serveren hjem i min kælder og sætter den på min 1Gbit fiber forbindelse, som jeg har købt til formålet.
Vi betaler ca 1.200 kr om året for få både vores web server og vores asterisk server hosteet hos OVH.COM. Uden at have målt på det så antager jeg det kommer til at koster ca 1.600 kr om året i ekstra strøm. Tilgengæld så får 100x mere for pengene.
Vi har været igang med at udvikle en web-app til løsningen så vores frivillige kunne oprette nye brugere til ip-telefonien ude i marken. Det har taget længere tid end forventet. I et forsøg på at sætte lidt skub i tingene begyndte jeg at undervise to frivillig i programmering og IT-administration, men det har vist sig at være et større projekt end håbet.
Undervisningen i programmering og IT-adminstration er sat på hold til fordel for at prøve og lave micro-vindmøller.
Jeg forsætter udviklingen af web-app’en på egen hånd.

 

Solcelleoplader til hjemløse

Vi fik at sat en lille solcelle løsning sammen som kunne oplade en mobiltelefon. Desværre viste det sig at det krævede en del sol – som DK jo ikke er kendt for at have alt for meget af. Løsningen er at der bruge 9 solceller frem for bare 4 stk. Det betyder at det kommer til at koste en del med pr stk. og at det derfor ikke er en løsning som er økonomisk nok.
Vi vil derfor prøve med at alternative løsninger. Fx vind og vand (regnvand). Som nævnt er vi igang med lave en løsning der hedder wind belt generator. Søg evt på youtube.com for at se mere omkring dem. Vi har haft en del udfordringer med at vikle spoler – alt udvikling er svær når man prøver sig frem. Vi er dog ved godt mod og mange ideer til hvordan vi gør. Det er kun et spørgsmål om tid 😉
Så snart spolerne er på plads så er mulighederne udendelige for hvordan vi kan producere strøm, så denne del er virkelig vigtig at på rigtig på plads. Det vigtig er at spolerne kan produceres hjemme hos folk og de kan laves uden special værktøj.
Vi komme dog ikke uden om at det kommer til at kræve en rig’ eller et, til formålet, produceret hjælpemiddel – bare det hjælpemiddel kan laves uden specialværktøj. Det skal kunne laves med en boremaskine, en skruetvinge, en sav og lidt træ.

 

Bornhack 2017, der blev væk

Vi have planlagt at tage på bornhack 2107, men grundet misforståelser og manglende kommunikation gik projektet i stå og så gik og pludselig var det sidst i august og bornhack var i fuld gang.
Vi gør det bedre næste år.

 

Planer for fremtiden

Vi har følgende på programmet for det kommende år:
  • Familiens Hjemme Server. En Raspberry PI med firewall og adgang til Tor netværket samt mulighed for familiens egen web server, mail server, fil server og medie-center med streaming af musik og film. Dertil kommer mulighed for at dele internet forbindelse med foreningens medlemmer når de er i nærheden. Der bliver natuligvis sat så det ikke vil forstyre hustandens egen internet forbrug.
  • Indendørs varm kompost til at drive en sterling mortor. Kompost kan blive 60-70 grader varmt hvis det gøres rigtigt. Samtidig har vi også tænkt mulighed for kondens vandscirkulation til at drive en micor vandmølle til at lave strøm med. Sidst, men ikke mindst så kan varmen jo også bruges til alm. opvarmning. For medlemmer med adgang til have vil de naturligvis kunne stille et anlæg i haven. Det vil også kunne være et større anlæg med større kapacitet for opvarmning og strøm.
  • Vindmøller, microvindmøller, transportable vindmøller til hjemløse osv.
  • Gratis telefoni til hjemløse vil forsætte.
  • Gratis Internet – jeg har købt et solcellepanel, en oplader til bly-syre batterier, to bly-syre batterier og en raspberry pi som jeg vil sætte op i min have. Formålet er at udbrede gratis internet i mit område. Afhensyn til lovningen kan det ikke være annonymt og ikke hvem som helst der kan få adgang. Løsningen er at medlemmer får et login løsningen. Håbet er at danne et grundlag som vi kan bygge videre på samt at gøre opmærksom på at FITA.DK er i området. Det bliver muligt i forbindelse med at folk ser det åbne wifi, at de kun kan få adgang til se foreningens hjemmeside, hvor de kan melde sig ind, betale online og så få et login så de kan få adgang til resten af internettet.
  • Seif projektet – se på youtube.com
    Seif = Safe.
    Det er en revolutionerende ny måde kommunikere på via internettet. Projektet har ikke haft den store success. En årsag er at rigtige mange synes det er meget tungt så vi vil kigge på hvordan vi kan gøre det tilgængelig for alle – hvilket jo er i tråd med foreningens formål. Projektet falder rigtig meget i tråd med et  andet paradigme som også er undervejs – P2P Web = Peer to Peer = alle hoster deres egen konti og web sites osv. Begge projekter handler om at folk kan tage ejerskab på deres egen data, konti, oplysninger osv. OG have deres privacy (ret til privatlivets fred).
Det er ikke mangel på projekteter vi har – kun mangel på tid, hænder og hoveder 🙂

Indtil videre – hav en god jul og et godt nytår!

Vi ses i det nye år 🙂
HUSK at indbetale kontingent 🙂
Med venlig hilsen
Hugo, formand i Foreninge Interet Teknologi for Alle

Skriv en kommentar